Hamnen

Hamnen i Stocka

I sockenbeskrivningen från 1700-talets början nämns fyra fäbodar efter kusten norr om Strömsbruk vilket kan tolkas som att det fanns någon fiskarstuga i närheten av nuvarande Stocka. Men det fanns ingen året-runt bebyggelse förrän efter sågens tillkomst på 1850-talet.

Hamnen började byggas samtidigt som sågen och kraven på hamnen ökade med sågens utveckling. Hamnen blev godkänd export/import hamn redan 1862 och den första lotsen kom till Stocka 1865.

I Stocka fanns också en tullstation mellan åren 1884 – 1963. Tullens främsta uppgift var att klarera in och ut fartyg, föra statistik, ta emot frågor beträffande förtullning och visitera fartyg.

Hamnen var inte naturligt skyddad för väder och vind så tillkomsten av vågbrytare och dykdalber (förtöjningsanordningar) blev nödvändigt och har varit unikt för en så pass liten hamn som Stocka. Vågbrytarna har byggts i etapper, den första var den södra. Därefter påbörjades arbetet med en vågbrytare mellan Rönnskär och fastlandet vilken numera är bron över till Rönnskär. Från början var det en gångväg men sedan mitten av 50-talet har det varit bilväg över till Rönnskär.

Stocka hamn omkring 1913

Ett vanligt söndagsnöje i Stocka var att promenera till kajen(Strömskajen) och se på fartygen ute på redden. 1913 lotsades totalt 141 fartyg in till Stocka hamn varav 4 var segelfartyg och resten var ångfartyg. Av dessa 141 fartyg var 79 svenska och 58 utländska. Stocka var ett internationellt samhälle på den tiden.

Vy från Strömskajen

Vy från Strömskajen med Rönnskär i bakgrunden till vänster och Ingaskär till höger.

m/s Ardita Groningen ligger på Stocka redd och lastar sågade trävaror 1959

På m/s Arditas styrbordssida syns en fyrkantpråm. Pråmarna användes för att frakta det sågade trävirket från brädgården som låg längst in i Stocka hamn ut till fartygen som låg på redden. Virket lastades sedan ombord på fartygen. Det var stuveriarbetare som skötte omlastningen av virket och det var ett hårt arbete. Idag finns en restaurerad pråm kvar som man kan se och besöka i Stocka gästhamn.

Bogserbåten och pråmdragaren s/s Ellwe

Pråmdragaren s/s Ellwe med hemmahamn i Stocka drog under 1930-talet pråmar från Gotland med last av kalksten till Stocka för vidare transport på järnväg till pappersmassefabriken i Strömsbruk.

Under krigsåren drogs pråmar med kastved från hamnarna vid Norrlandskusten till Stockholm.

s/s Siena och m/s Fjaugen vid Strömskajen 1961

Det var främst pappersmassa från Strömsbruk som lastades vid Strömskajen.